Czy warto liczyć kalorie z fast foodów?

Poszukując rozwiązań w celu zrzucenia kilogramów, wiele osób decyduje się na liczenie kalorii ze spożywanych posiłków. Czy jest to jednak sensowne działanie i należy sumować kalorie?

Fast food – kalorie w całej mocy

Jedzenie zbyt dużych ilości jedzenia to nienaturalny powód nieodpowiednich nawyków żywieniowych – wystarczy przyjrzeć się naszym przyjaciołom, zwierzętom. Jedzą one wyłącznie wtedy, kiedy naprawdę tego potrzebują. Podobnie zresztą dzieci – jedzą one tylko tyle, ile wystarczy im do zaspokojenia głodu. Dopóki nie wykształcą się w nich nawyki żywieniowe, będą one właśnie w ten sposób jeść. Liczenie kalorii to zatem konsekwencja braku przestrzegania odpowiednich nawyków żywieniowych. Szczególnie zgubną metodą odżywania się jest spożywanie regularnie fast foodów – bo chociaż niestety są bardzo dobre, to ilość zawartych w nich kalorii i nieodpowiednich dla zdrowia substancji jest powalająca. Pizza, kebab – kaloryczność takich produktów nieraz jest na tyle wysoka, że mogłaby wystarczyć nam na cały dzień. Warto więc zadbać o odpowiednie nawyki żywieniowe w swoim życiu.

Frytki, pizza, kebab – kaloryczność, która powala

Prostym kluczem do zdrowego odżywiania się jest skupianie się na jakości, a nie na ilości. Nie należy opierać swojej diety wyłącznie na cukrach prostych, ponieważ spowoduje to stały apetyt na słodycze i wilczy głód. Same węglowodany i białka sprawiają, że organizm jest znacznie lepiej odżywiony i nasycony. Z tego też powodu jedzenie mniejszej ilości kalorii, natomiast pochodzących z cukrów prostych nie pomoże nam schudnąć, a przeciwnie – doprowadzić może do niedoborów niezbędnych witamin. Z tego powodu kalorie pochodzące ze słodyczy i fast foodów nazywa się pustymi kaloriami. Oczywiście sporadycznie spożyta pizza czy duża porcja frytek to jeszcze nic strasznego, ale warto pilnować swojej diety, aby dostarczać organizmowi tylko tego, co najlepsze.

Kalorie nie są sobie równe

Nie można zaprzeczyć, że jedzenie typu fast food kalorie ma liczne. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nawet liczenie kalorii nie jest do końca zasadne, ponieważ każda kaloria, w zależności od związku, który reprezentuje, posiada odmienną kaloryczność. Podczas gdy 1 g białka to 4 kalorie, to dla tłuszczu jest to już 9 kalorii. Nic dziwnego, że frytki i kebab = kaloryczność znacznie wyższa niż w przypadku innych składników diety. Z tego powodu liczenie kalorii z fast foodów jest nieco utrudnione. Pragnąc zgubić dodatkowo kilogramy, warto wystrzegać się tłuszczu. Trzeba jednak wiedzieć, że zjedzenie węglowodanów przy mniejszej aktywności fizycznej, ale za dużej podaży kalorii sprawia, że wzrasta poziom cukru we krwi. Wówczas zjemy więcej cukru, niż potrzebujemy, ponieważ wzrośnie nasz apetyt. Co za tym idzie, nadmiar glukozy, który nie zmieni się w glikogen, przekształci się w tłuszcze. Niestety, mają one bardzo zły wpływ na układ krwionośny, co może prowadzić na przykład do choroby wieńcowej. Ponadto 1 g białka posiada jednakową ilości kalorii co 1 g węglowodanów – a mimo to ich oddziaływanie na organizm jest znacznie inne. Białka nie sprawiają, że dochodzi do szybkiego wzrostu poziomu cukru, a ponadto przyśpieszają przemianę materii.

Fast food – kalorie, których nie potrzebujesz

Wszyscy kochają od czasu do czasu dobre frytki czy kebab – od czasu do czasu można sobie nimi dogodzić, jednak na dłuższą metę ich jedzenie ma więcej wad niż zalet. Zgubny wpływ na zdrowie – wysokie temperatury smażenia przyczyniają się do pojawiania się w jedzeniu substancji rakotwórczych, natomiast już nie sposób nie wspomnieć o ogromnej ilości konserwantów, które dbają o to, by potrawa była świeża jak najdłużej. Nieświeży kebab czy inny fast food to także często spotykana sytuacja -jeśli już musimy zdecydować się na fast food, lepiej postawić na coś lżejszego lub skorzystać z knajpki, gdzie jest sporo ludzi lub ma ona dobre opinie w sieci. Dzięki temu unikniemy cierpienia po spożyciu nieświeżego posiłku. Wybierajmy fast foody w kombinacjach z dużymi ilościami warzyw, które podniosą pozytywne wartości posiłku. Warto mieć ze sobą, zwłaszcza w podróży, zdrowe i smaczne przekąski – owoce czy warzywa do chrupania, co będzie mogło nam pomóc w pokonaniu małego głodu i zniweluje chęć na coś niezdrowego. Takie przekąski są znacznie mniej kaloryczne – a suszone owoce czy orzechy zaspokoją także ochotę na coś słodkiego. Skoro więc nie trzeba jeść fast foodów, to po co to sobie robić? Ich brak, jak i brak pustych kalorii wyjdzie nam na zdrowie.