Dieta owocowa – co to jest i jak zacząć?

Dbanie o dobro naszego organizmu jest najważniejsze. Nic dziwnego, że chcemy troszczyć się o jego zdrowie i dostarczać wszystkim wartości odżywczych przy jednoczesnym zachowaniu szczupłego wyglądu. Jedną z popularnych diet, która znalazła już swoje miejsce wśród entuzjastów zdrowego odżywiania, jest dieta owocowa. Jaka jest dieta z owoców?

Dieta owocowa – na czym polega?

Dieta z owoców to sposób odżywiania się, podczas którego jemy wyłącznie owoce. To oczyszczająca i odchudzająca dieta, która może jednak być stosowana wyłącznie przez maksymalnie 3 dni. Zbyt długie stosowanie takiego jadłospisu działa na organizm wręcz wyniszczająco. Jak nietrudno się domyślić, dieta owocowa wyklucza wszystkie inne produkty oprócz owoców. Można jeść albo jeden rodzaj owoców, albo kilka, przy czym także owoce suszone są zabronione. Ilość oraz sposób przygotowania są dowolne – można zatem jeść owoce na surowo, pieczone, gotowane czy duszone. Lepiej też powstrzymać się od ich obierania, ponieważ to właśnie skórka bogata jest w błonnik. Z owoców można także przygotowywać sałatki, ale dozwolone jest wyłącznie przyprawianie ich okiem z cytryny lub sosem z innych, zmiksowanych owoców. Cechą owoców jest to, że mają mało kalorii, zawierają dużo wody oraz witamin i substancji odżywczych oraz znaczną ilość fruktozy, czyli cukru prostego. Średnia wartość kaloryczna owoców to nie wyżej niż 60 kalorii w 100 g – nieco więcej mają banany, owoce suszone i awokado. Jeśli chodzi o napoje na diecie owocowej, to dozwolone są niegazowana woda mineralna, zielona herbata oraz wywary – z bratka albo z rozmarynu.

Minusy diety owocowej

Osoby pragnące schudnąć na pewno uznają to za wielki plus – na diecie owocowej można bowiem zgubić w ciągu 3 dni nawet 3 kg. Powrót do standardowego odżywiania jest stopniowy – powoli wprowadza się jeden urozmaicony i lekki posiłek, następnie sięga się po dwa takie posiłki, aż wróci się do poprzedniej diety. Dieta z owoców może i jest dobrą metodą na schudnięcie, jednak pamiętać trzeba także o tym, że dla organizmu jest bardzo wyniszczająca. Głównie przez niewielką wartość kaloryczną owoców – aby dostarczyć dla swojego organizmu prawidłową ilość energii, dorosła kobieta ważąca około 60 kilogramów musiałaby zjeść dziennie około 5 kg owoców! Dieta owocowa zatem jest jedną z najmniej polecanych diet spośród innych monodiet. Nie powinna być długotrwale stosowana przez żadną osobę, której zależy na zdrowiu. Może ona być nawet niebezpieczna ze względu na zagrożenie wystąpienia cukrzycy. Musimy pamiętać, że na diecie owocowej dostarczamy do organizmu bardzo dużą dawkę fruktozy, czyli cukru, co w dłuższym stosowaniu nie pozwala na utrzymanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi. Oparta na owocach dieta to także brak zaopatrzenia organizmu w niezbędne dla niego składniki takie jak białko obecne w mięsie, nabiale i roślinach strączkowych, wapń również zawarty w nabiale, kwasy tłuszczowe obecne w rybach i olejach oraz w witaminy. Przykładowo brak witaminy B1 w diecie powoduje problemy w działaniu układu mięśniowego i nerwowego, mała ilość witaminy B2 powoduje zajady i łojotok skóry, a deficyt witaminy B12 powoduje niedokrwistość i kłopoty z układem nerwowym.

Dieta z owoców – plusy

Dieta owocowa ma także plusy – należą do nich wysoka dostępność składników, potrzebnych do przygotowania posiłków oraz łatwość w jego skomponowaniu. Można wdrożyć ją w pojedyncze letnie dni, kiedy upały i tak nie zachęcają do jedzenia cięższych posiłków. Wówczas owocami można uzupełnić witaminy i błonnik – owoców jest bardzo dużo, są świeże i smaczne. Diety owocowej nie należy jednak stosować długotrwale. Nie powinno się też korzystać z niej jako diety odchudzającej, ponieważ może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Raz na jakiś czas jeden dzień diety owocowej nie zaszkodzi, ale nie wolno zabierać naszemu organizmowi zdrowej i zbilansowanej diety bogatej we wszystkie składniki odżywcze. Decydując się na nią, trzeba być gotowym na problemy żołądkowe – nagła duża ilość cukrów prostych oraz błonnika dla wielu osób może skończyć się niezbyt ciekawie. Nawet zatem jeśli pragniemy zgubić dodatkowe kilogramy, konieczne jest dostarczanie do organizmu niezbędnych składników, aby organizm mógł normalnie funkcjonować. Na diecie owocowej nie jest to możliwe – lepiej zatem zatroszczyć się o swoje zdrowie, niż chcieć schudnąć za wszelką cenę. Zdrowie mamy tylko jedno!